Zapytaj o produkt:

Zostaw swoje dane, a my skontaktujemy się z Tobą. Odpowiemy na pytania i być może wspólnie wybierzemy produkt najlepiej dopasowany do potrzeb Twojego obiektu.

Cieszymy się, że nas odwiedziłeś.

Zostaw swoje dane, a my skontaktujemy się z Tobą. Odpowiemy na pytania i być może wspólnie wybierzemy produkt najlepiej dopasowany do potrzeb Twojego obiektu.

Trendy w projektowaniu sali sprzedaży sklepu spożywczego

Od tego, jak zaaranżowana jest przestrzeń sprzedażowa w sklepach spożywczych zależy bardzo wiele. Począwszy od liczby potencjalnych kupujących, przez pozytywne doświadczenie zakupowe, aż po przywiązanie do konkretnej marki. Kluczowąrolę w tym zakresie odgrywa nie tylko przestrzeń, ale również wyposażenie. Najlepsze urządzenia i meble służą nie tylko do bezpiecznego przechowywania produktów, ale również ich odpowiedniej ekspozycji.

 

Zakupy a kwestia planowania wyglądu sklepu

W całej Europie, a zwłaszcza w Polsce rośnie popularność zakupów w tzw. convenience stores. Są to sklepy średniego i małego formatu, czyli poniżej 300 metrów kwadratowych powierzchni. Z reguły należą do nich niewielkie obiekty o znaczeniu lokalnym, w którym zakupy robią mieszkańcy np. jednego osiedla.

W kwestii planowania tego typu przestrzeni należy zachować zasady podobne, jak w przypadku wielkopowierzchniowych lokali. Kluczowe będzie zwłaszcza projektowanie przestrzeni zakupowej, która sprzyja sprzedaży konkretnych produktów. Optymalny układ powinien być dopasowany do:

  • wielkości sklepu;
  • asortymentu produktowego;
  • grupy docelowej kupujących;
  • strategii sprzedaży przyjętej przez daną markę.

 

Dobrze zorganizowana przestrzeńzakupowa pomaga klientom w poruszaniu się po sklepie, redukuje frustracje (np. związane z brakiem widocznych produktów) oraz wzmacnia ogólne wrażenia zakupowe, cementując więź z daną marką.

 

W planowaniu wyglądu lokalu pomóc mogą przede wszystkim architekci oraz projektanci. W sposób profesjonalny są oni w stanie zaprojektować układ funkcjonalny, który uwzględnia takie elementy, jak np.: oświetlenie, ciągi i szlaki komunikacyjne oraz konkretne produkty do ekspozycji towarów.

Na planowanie przestrzeni zakupowej składa się kilka kluczowych aspektów. Należą do nich m.in.:

  • projektowanie układu funkcjonalnego;
  • identyfikacja wizualna;
  • wykorzystanie nowoczesnych technologii (automatyzacja, samoobsługa).

Optymalne podejście zakłada wykorzystanie wszystkich ww. elementów w celu stworzenia spójnej przestrzeni zakupowej.

 

Projektowanie przestrzeni zakupowej – układ funkcjonalny

W projektowaniu przestrzeni zakupowej stosowane są różnorodne techniki z zakresu architektury wnętrz, psychologii oraz behawiorystyki. Wspólnym mianownikiem tego typu czynności jest wyeksponowanie towarów w sklepie w taki sposób, aby klient chciał i mógł je kupić.

Głównym narzędziem do realizacji tego celu jest subtelne kierowanie ruchem w sklepie. Poprzez strategiczne rozmieszczenie alejek, ekspozycję produktów, kas oraz przemyślaną aranżację poszczególnych stref, można kierować klientów przez sklep w konkretny sposób. Najczęściej uwzględnia on zwiększone prawdopodobieństwo dokonania zakupu.

Proces planowania w ten sposób przestrzeni zakupowej rozpoczyna się przy strefie wejścia do sklepu. Jest to kluczowe miejsce, które kształtuje pierwsze wrażenie klientów i ma wpływ na ich doświadczenie zakupowe. Z reguły przyjmuje ono formędużego, przeszklonego holu, który swoją przestronnością wita wchodzących do sklepu.

 

W strefach wejściowych umieszczane są również różnego rodzaju “spowalniacze” – kołowrotki, bramki oraz drzwi automatyczne. Przechodzenie przez nie zajmuje pewien czas, który w przypadku klienta może zakończyć się pozytywną decyzją zakupową, najczęściej na poziomie spontanicznym. Przyjmuje się, że “wyhamowanie” wchodzących do sklepu (np. za pomocą ustawienia szybkości otwierania drzwi automatycznych), powinno dostosować ich prędkość do parametru 1 m/s. Warto również przy wejściach umieszczać gorące towary i najczęściej kupowane produkty – napoje, przekąski, pieczywo, nabiał.

Po wejściu do sklepu klient powinien podążać ściśle wytyczonym szlakiem sprzedażowym. Można to osiągnąć za pomocą projektowania przejść i alejek o zróżnicowanych sekcjach produktowych. Im więcej różnorodnych towarów na półkach, tym chętniej wchodzący zagłębiają się w gąszcz regałów w poszukiwaniu kolejnych promocji czy rabatów.

Aby nie utrudniać poruszania się po samym sklepie, warto zachować proporcje powierzchni 40/60. Wówczas czterdzieści procent lokalu jest dla kupujących, a sześćdziesiąt można poświęcić na ekspozycję towarów. Jeśli nie da się uzyskać tej przestrzeni w dosłowny sposób, można użyć trików wizualnych. Przykładem są niskie gondole oraz urządzenia, które optycznie zwiększają przestronność oraz sprawiają, że sklep wydaje się bardziej otwarty. Klienci w ten sposób mogą od razu zobaczyć interesujące ich produkty i zaplanować swoją wizytę w lokalu.

Duże regały oraz urządzenia o znacznych gabarytach powinny być umieszczane przy ścianach. Taki układ pozwala na wykorzystanie pionowej przestrzeni, co zwiększa powierzchnię ekspozycji produktów. To ważny aspekt szczególnie w przypadku sklepów o ograniczonej powierzchni.

 

Identyfikacja wizualna w sklepach i lokalach sprzedażowych

Niezmiernie ważnym aspektem jest również czytelna i zrozumiała identyfikacja wizualna sklepu. Pomaga ona w poruszaniu się, znajdowaniu konkretnych produktów oraz wykonywaniu czynności zakupowych, np. sprawdzaniu cen.

Jasne oznaczenia i kierunkowskazy przy wejściu oraz widoczne z każdego miejsca oznaczenia poszczególnych stref, pomagają klientom zorientować się w układzie sklepu. W ten sposób redukuje się możliwość zagubienia bądź pomyłki, a tym samym zwiększa pozytywne doświadczenia z wizyty.

Szczególnie pomocne w kontekście projektowania strony wizualnej sklepu są oznaczenia, które informują o różnych sekcjach, produktach ekologicznych czy lokalnych. Dobrze, jeśli ich kolorystyka jest jasna i konkretna, a także łatwa do odczytania. Warto stosować tutaj konkretne barwy, które informują np. o promocji. Same regały, urządzenia oraz meble powinny posiadać powierzchnie nadające siędo brandingu, czyli naniesienia na nie barw lub motywów charakterystycznych dla danej marki.

 

Wykorzystanie nowoczesnych technologii

Wsparciem w projektowaniu przestrzeni sprzedażowej w salach sklepów spożywczych mogą być nowoczesne technologie. Trendem, który przybiera na znaczeniu jest automatyzacja poprzez zastosowanie m.in. kas samoobsługowych. Pozwalają one na przyspieszenie niedużych zakupów, zmniejszenie kolejek, a także wygodne płatności bezdotykowe.

Na nowości technologiczne warto również patrzećw skali makro poprzez pryzmat m.in. aplikacji mobilnych do zakupów czy urządzeń do sprawdzania cen wprowadzanych na skalę masową w wielu punktach sprzedaży. Tego typu rozwiązania sprawiają, iżzakupy stają się przyjemnością, a sklep jawi się jako miejsce, do którego warto wracać.

Technologia może wspierać nas również w wyposażaniu poszczególnych sal i pomieszczeń. Pomocne będzie tutaj w szczególności inteligentne oświetlenie, dopasowujące moc i kąt padania światła do warunków panujących w konkretnej sali lub alejce. Oprócz lamp oraz opraw świetlnych należy również zwrócić uwagę na inne sprzęt m.in. urządzenia chłodnicze oraz lady ekspozycyjne. To ważny element, który odpowiada zarówno zaświeżość produktów, jak i ich prezentację.

 

Urządzenia chłodnicze jako ważny element sprzedaży

W przypadku sklepów mało i średniopowierzchniowych jednym z najważniejszych narzędzi ekspozycyjnych, a jednocześnie czynnikiem decydującym o doświadczeniu zakupowym klienta są urządzenia chłodnicze i mroźnicze. Tego typu sprzęt nie tylko odpowiada za świeżość przechowywanych produktów, ale również ich prezentację potencjalnym kupującym.

Firma ES SYSTEM K przygotowała specjalne portfolio dedykowane dla sklepów i lokali typu convenience stores. W jego skład wchodzą m.in.;

Seria wąskich regałów chłodniczych z drzwiami ze sprężarką inwerterową. Posiadają bardzo korzystne parametry energetyczne i wyposażone są w innowacyjny system przepływu powietrza. W ich wnętrzu znajduje się pięć rzędów głębokich półek, które dają ogromną przestrzeń do zatowarowania. Mebel dzięki niskiemu cokołowi oraz kompaktowym wymiarom jest rozwiązaniem idealnym dla sklepów o niewielkiej sali sprzedaży. .

To lider oszczędności i funkcjonalności oraz najlepszy regał mroźniczy z klasą energetyczną B. Urządzenie wyposażono w innowacyjny system drzwi mroźniczych ESD, dzięki czemu konsumuje tylko 4,7 kW/24h.

Mobilna, lekka, dająca wiele możliwości ekspozycyjnych. Duże ułatwienie dla sklepów, bo pozwala na bieżąco zmieniać aranżację sali sprzedaży w zależności od tego, jaki towar rotuje w danym momencie. Posiada świetne parametry techniczne, które gwarantują wysoką energooszczędność i realne oszczędności.

Rodzina niskich regałów chłodniczych to urządzenia o wysokości zaledwie 1500 mm. Mimo niewielkich rozmiarów dają dwa razy większe możliwości ekspozycyjne w porównaniu z klasycznymi wyspami mroźniczymi. Jednocześnie nie przysłaniają innych regałów oraz urządzeń.

Skrytki dedykowane dla zakupów e-commerce, w których można przechowywać żywność. Jest to świetne rozwiązanie, które pozwala wydłużyć godziny sprzedaży, może być także dodatkowym kanałem sprzedaży dla tradycyjnych sklepów spożywczych.

 

Urządzenia sygnowane logo ES SYSTEM K funkcjonują w ramach systemu Smart Shop Control. To zaawansowane rozwiązanie technologiczne pozwala na zdalne zarządzanie parametrami urządzeń w sklepie. Jest to specjalny moduł komunikacyjny, który pozwala oszczędzać właścicielom sklepów, zapobiegać awariom urządzeń.

Interesuje Cię digitalizacja handlu w celu pozyskania dalszych oszczędności? A może szukasz idealnych urządzeń do aranżacji sali sprzedaży w sklepach spożywczych? Skontaktuj sięz nami i zobacz całe nasze portfolio! ES SYSTEM K to świeże spojrzenie w branży chłodniczej!

INFORMACJA O PRYWATNOŚCI PLIKÓW COOKIES

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić wrażenia podczas przeglądania witryny. Część plików cookies, które są sklasyfikowane jako niezbędne, są przechowywane w przeglądarce, ponieważ są konieczne do działania podstawowych funkcji witryny.

Używamy również plików cookies stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystasz z tej witryny. Te pliki cookies będą przechowywane w przeglądarce tylko za Twoją zgodą. Możesz również z nich zrezygnować, ale rezygnacja z niektórych z tych plików może mieć wpływ na wygodę przeglądania.

Klikając „Przejdź do serwisu” udzielasz zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych dotyczących Twojej aktywności na naszej stronie. Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności oraz polityką cookies. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres klikając w "Preferencje cookies".

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

RODZAJE PLIKÓW COOKIES UŻYWANYCH NA NASZEJ STRONIE

Dane są zbierane w celach zgodnych z naszą polityką prywatności. Zgoda jest dobrowolna. Możesz jej odmówić lub ograniczyć jej zakres.

W każdej chwili możesz modyfikować udzielone zgody w zakładce: informacje i regulaminy — zresetuj ustawienia cookies.

Niezbędne

Przyczyniają się do użyteczności strony poprzez umożliwianie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie i dostęp do bezpiecznych obszarów strony internetowej. Strona internetowa nie może funkcjonować poprawnie bez tych ciasteczek.

Statystyczne

Pomagają zrozumieć, w jaki sposób różni Użytkownicy Serwisu zachowują się na stronie, gromadząc i zgłaszając anonimowe informacje.

Marketingowe

Marketingowe pliki cookie stosowane są w celu śledzenia użytkowników na stronach internetowych. Ich celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych Użytkowników, a tym samym bardziej cenne dla wydawców, reklamodawców i strony trzecie (np. Google, Facebook).